AI på väg att förändra Life Science-sektorn – men utvecklingen kan medföra patientrisker

Nyttjandet av Artificell intelligens (AI) i hälso- och sjukvårdssektorn har stor potential. Bland annat kommer AI kunna effektivisera kliniska prövningar och accelerera utvecklingen av medicinteknik.

Samtidigt måste sektorn minimera vissa risker för att dra full nytta av den teknologiska utvecklingen, visar en rapport från det globala försäkringsbolaget QBE.

Tillgången till hälso- och sjukvårdsdata har ökat markant under de senaste decennierna, vilket har ökat förståelsen för sjukdomar och behandlingar. Samtidigt har det varit en utmaning att hitta effektiva lösningar för att bearbeta den växande datamängden. En utmaning som snart kan vara ett minne blott.

"Dagens AI-algoritmer kan analysera enorma datamängder med oslagbar hastighet och precision, upptäcka mönster och skapa insikter som är svåra för människor att identifiera. I en datadriven bransch som Life Science är potentialen därför särskilt stor", säger Simon Højmark, European Technical Manager Cyber, QBE.

Potentialen syns inte minst inom precisionsmedicin, där AI möjliggör analys av stora genomiska dataset. Integrationen pågår redan i andra delar av sektorn, exempelvis kommer AI påskynda processen och förbättra resultaten från kliniska prövningar. Dessutom kan AI bidra till att skapa skräddarsydda medicinska lösningar, bland annat 3D-utskrivna produkter.

Integrationen medför risker

Samtidigt som de teknologiska framstegen skapar nya möjligheter för sektorn, pekar rapporten på risker med skiftet. Framför allt utmaningar kopplade till dataintegritet och säkerhet. Känsliga data, som personlig information, utgör redan ett mål för hotaktörer. En större tillit till, och användning av, AI gör att sektorn blir allt mer exponerad mot cyberhot från illasinnade aktörer.

"I takt med att teknologin utvecklas ökar möjligheterna, men vi måste också inse att frågor kring dataintegritet och säkerhet blir allt mer kritiska. För att skydda känslig patientinformation krävs inte bara avancerade tekniska lösningar utan även starka regelverk och noggrann tillsyn", säger Simon Højmark.

Utöver risker relaterade till dataintegritet finns det andra utmaningar som sektorn måste hantera. Integrationen av AI introducerar nya spelare till hälso- och sjukvården, bland annat techbolag, som kan ha varierande grad av förståelse för risker specifika för patientvården. Techbolagens intåg leda till en potentiell konflikt mellan vårdpersonalens försiktighet och riskbenägna tech-entreprenörer. Dessutom kommer den mänskliga faktorn kvarstå trots ökad användning av AI, och kan i vissa fall till och med förstärkas på grund av feltolkad data eller en överdriven tillit till verktygens resultat.

"Teknologin innebär stora möjligheter för branschen, men man ska komma ihåg att tillämpningen befinner sig i en experimentell fas och att det därför är särskilt viktigt att utveckla system och strategier för att minimera och skydda mot risker redan nu", säger Simon Højmark.