Vi strävar efter att skapa en säker, respektfull och inkluderande miljö där människor känner sig trygga att tala ut. Vi är fast beslutna att skydda rapportörer som säger ifrån, inkluderat från att utsättas för skadlig behandling.
Vi uppmuntrar rapportering av misstänkta eller faktiska missförhållanden som rapportören rimligen tror har inträffat, pågår eller sannolikt kommer att inträffa - vi kallar detta för rapporterbart beteende. Till exempel lagbrott, oärligt eller korrupt beteende, bedrägeri och missbruk av information.
Koncernens policy för visselblåsning (”policy”) beskriver principerna för hur vi hanterar avslöjanden om rapporterbart beteende, förklarar de olika kanaler som finns för rapportering och skyddet för dem som säger ifrån. I bilagorna finns platsspecifik information där så behövs, inklusive eventuella kvalificeringskriterier eller krav.
En av kanalerna för att rapportera problem är Ethics Hotline.
Denna tjänst möjliggör fortlöpande konfidentiell kommunikation mellan en rapportör och den person på QBE som hanterar rapporten, även om den har gjorts anonymt.
Rapportörer som är kopplade till någon australiensisk QBE-enhet, till exempel anställda, tjänstemän och leverantörer till någon av QBE:s australiensiska enheter, bör också läsa bilaga B i policyn, ”Lagar om visselblåsning - australiensiska enheter”, för information om kriterier och skydd enligt australiensiska lagar om visselblåsning.
Begreppet ”visselblåsning” har definierats på olika sätt i Europa och rapportörer baserade i Europa , bör också läsa EO:s bilaga om visselblåsning för landspecifik vägledning.